BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, March 27, 2011


~KISAH NABI YUSUF AS SEBAGAI MORAL PERJUANGAN~

Assalamualaikum w.b.t...segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Segala sewalat dan salam buat Rasul junjungan nabi Muhammad s.a.w, ahli bait, para sahabat serta pejuang2 Islam yant tidak pernah gentar akan musuh Islam demi mencari keredhaanNya....

Alhamdulillah, kesenggangan masa yang ada ingin ana kongsikan keratan akhbar SINAR HARIAN dgn sahabt2 semua...akhir-akhir ini, banyak isu lucah dihidangkan kepada masyarakat kita semua. Sebagai seorang bakal guru serta kakak kepada 3 orang adik yang sedang membesar, banayk persoalan yang dipersoalkan oleh mereka...yelahkan, budak2...ape yg mereka tahu...antara persoalan yang diutarakan oleh mereka  :
1) "akak, LIWAT tu ape ye?...
2) "seks tu ape?....
3) "air mani tu pe?...dan yg sewaktu dengannya...
hmm, persoalan ini keluar daripada mulut2 comel adik2 yang tidak mengerti ape2...mana mungkin persoalan sebegini tidak diutarakan oleh mereka...terpampamg didada2 akhbar perkataan2 'baru' bagi mereka, siap dimuka hadapan lagi...ape nk jadi dgn dunia sekarang ye...subhanallah, 

SAMA2 KITE IKUTI KERATAN AKHBAR SINAR HARIAN, 27 MAC 2011
Kehadiran nyata baik sekali : wakil-wakil pertubuhan Islam, teman-teman reformis, jiran, mahasiswa dan aktivis muda. Datuk Johari Abdul, MP Sungai Petani tampil memberi sedikit ucapan mengulas fitnah yang dilancar awal minggu ini. Sdr Badrulhisham atau Chegubard yang hadir turut mengulas pengalamannya dibawa menemui Rahim Thamby Chik, menonton video dan memahami konspirasi dan penipuan di sebalik ceritera fitnah ini.
Sesi tazkirah seterusnya disampaikan teman lama yang juga Presiden WADAH, Ustaz Siddiq Fadzil. Beliau antara lain ungkapkan betapa saat-saat sulit itu bahagia dengan adanya teman yang setia, yad’u rabbahum. Ustaz Siddiq nyata sebak mengenai saat-saat saya melalui pengalaman dipenjarakan dari umur 20an sehingga 60an kini, lantas merujuk kupasan surah Yusuf “ahsanal qasas” (kisah terindah).
Kupasan kisah para anbiya’ ini acapkali dilupakan keperluan untuk ‘nussabbit fuadan’, memantapkan kekuatan hati. Putaran hasad dengki terus menerus mejadi punca perlakuan jahat dan jijik. Ini menyebabkan kita gagal menangkap iktibar daripada kisah Nabi Yusuf AS, akan peri pentingnya pembentukan watak yang kuat tatkala berhadapan dengan ujian dan musibah.
Jika disingkap kisah Nabi Yusuf AS, baginda dipenjarakan atas kesalahan yang bukan dilakukan baginda. Penguasa Mesir al-Aziz tidak mengikut perihal hukum sebaliknya bersadar pada perkiraan politik. Yusuf AS mempunyai pilihan untuk dielak daripada dipenjara, tetapi memilih untuk mempertahankan prinsip.
Ustaz Siddiq terus menyambung dengan memetik kisah Asma’ Abu Bakar, wanita besi di zaman sirah Rasulullah SAW. 3 hari sebelum Anakanda Asma’, Abdullah ibn Zubair dibunuh penguasa tentera Umaiyyah, al-Hajjaj ibn Yusuf, Asma’ merayu dengan tegas “kamu telah merosakkan dunianya, tetapi anakku merosakkan akhiratmu.”
Kupasan-kupasan ini ternyata mengesani semangat dan iktikad saya. Lantas teringat pesan Almarhum Ustaz Fadzil Noor, sahabat lama yang setia : “tiada perjuangan yang menang atas hamparan permaidani merah".
Semoga kekuatan yang Allah kurniakan usai 13 tahun yang lampau menyamai kekuatan yang dikurnia ke atas keluarga dan rakyat yang berterusan menyimpan azam untuk membebaskan Malaysia daripada percaturan politik yang kotor dan jijik. Jazakallah bagi semua yang telah hadir dan mengiringi doa daripada jauh.
Terfikir diminda kami semua, kalau zaman Nabi Yusuf dulu penipuan DNA sudah dilakukan(menggantikan darah Nabi Yusuf dengan darah kambing), masakan hari ini tidak...




hambaMu yang kerdil,mencari keredhaanMu...

0 comments: