BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, April 16, 2011


~PENDAPAT MAK BAPAK KORANG~



Salam buat segala pejuang agama yang tak pernah rela lelah.

Masa dalam perjalanan kerumah menaiki keretapi, aku terlihat akan seorang budak lelaki yang mungkin berumur likungan tiga tahun. Rambut budak tu memang ‘top’. Siap ada ekor lagi.

Pendapat mak bapak korang!
Supaya kalian nampak bergaya. Takdela kampong sangat. Paling kurang nak tunjukkan yang diorang ‘caring’ kat kalian. Hinggakan gaya rambut mereka peduli.







Pendapat l bro m!
Ha, eloklah tu. Nanti besar-besar jadi samseng. Pukul guru. Pukul jiran. Pastu kalaulah anak-anak ni pijak kepala kamu(mak bapak) aku orang pertama ucap tahniah. Siapa suruh cop anak-anak jadi samseng.

Penerangan:

Pangaturan Allah itu melebihi segalanya. Wahai si anak walaupun ibu dan bapamu menzalimimu namun ku harap dengan hadirnya saudara-saudaramu yang bertakwa. Yang mana engkau mendapat hidayah dan menjadi anak yang soleh melaluinya.


Masa kenduri rumah sepupuku, datang la beberapa orang tetamu yang aku tak kenal. Si anak lelaki yang mungkin berumur  lima tahun dengan gelang ditangan berlagak aksi. Ditawarkan rokok daun oleh si ayah lalu ketawa bersama-sama.





Pendapat mak bapak korang!
Tak mengapa, pakai gelang je pun. Bagi mereka hisap rokok daun je pom. Lagipun budak manalah tahu apa-apa.

Pendapat l bro m!
Nanti mereka rembat duit kamu(mak bapak) untuk beli rokok aku la orang pertama yang ucap tahniah.  Memang akal sudah berada taraf rendah. Mahu saja disepuk kepala kalian. –senget!

Penerangan:

Pangaturan Allah itu melebihi segalanya. Wahai si anak walaupun ibu dan bapamu menzalimimu namun ku harap dengan hadirnya saudara-saudaramu yang bertakwa. Yang mana engkau mendapat hidayah dan menjadi anak yang soleh melaluinya.


Masa kusyuk membeli seluar la Pusat beli belah Pantai Timur. Aku tengok seorang mak cik ni sedang berbincang dengan anak  perempuannya yang mungkin berumur 13 dan 14 mmm 15 kot, eh 16.. arghhhh!!! Tak kisah la, tapi dah sekolah menengah rasanya.




Ibu: Ambil baju yang ini la ya. Nampak lawa je. (sambil menunjukkan baju yang berlengan pendek berwakna hitam dan pink. Nampak baju tu memang  maksimun tahap maut fitnya.)

Anak: mm ok.

Pendapat mak bapak korang!
Supaya anak dia dapat bergaya, hidup mewah tak macam mereka zaman kanak-kanak dulu. Mungkin anak ni akan hidup lebih ceria dengan kemewahan.

Pendapat l bro m!
Nanti bila anak kamu(mak bapak) kena rogol aku lah orang pertama yang ucap tahniah ya. ARGH! Senget betul.  Rasa nak sound je, tapi takut dia cakap “ko sibuk apasal? Dah ko takde duit so, senyap la. Pakai selekeh je”. Pastu geram nak jawab “mak cik, saya walau berkain sarung berbaju pagoda je pun janji aurat saya sempurna. Maruah saya bela daripada pakai baju mahal-mahal tapi aurat entah tak jaga sama nak tempah neraka”. Itu imaginasi je hehe.

Penerangan:

Pangaturan Allah itu melebihi segalanya. Wahai si anak walaupun ibu dan bapamu menzalimimu namun ku harap dengan hadirnya saudara-saudaramu yang bertakwa. Yang mana engkau mendapat hidayah dan menjadi anak yang soleh melaluinya.

Imam al-Ghazali mengingatkan, “Anak-anak merupakan amanah bagi kedua orang tuanya. Hatinya yang suci masih bersih tanpa ukiran dan gambar. Dia sedia diukir dan cenderung kepada apa sahaja yang mempengaruhinya. Jika dia dibiasakan dan diajar kepada kebaikan, maka tumbuhlah menjadi anak yang baik.”

Kesilapan si ibu dan si bapa dalam mentarbiyyah anak, makanya terhasil lah mutu anak yang amat meracuni masyarakat. Lihat sahaja mahasiswa kita. Majoriti mereka yang kurang berakhlak datangnya dari acuan keluarga yang bermasalah.

Mungkin para ibu bapa perlu memandang serius. Jika tidak masalah ini akan terus diwarisi turun temurun tanpa ada satu titik noktah.





Demo Fathoni Darussalam

Sekian l bro m (aku warisan fathoni)

-hatimu di hatiku

komen2 from shbt2 blogger:

1)



tulah mak bapak zmn skrg.. sebab tu lahirnya anak2 seperti generasi kite cenggini..
nanti camne la plak ek generasi selepas kite..
maybe pakai seluar kecik ngn baju kecik jer kot..



2)
tp xle gak salahkan mak bapak tu 100%... ade je anak yg dapat didikan agama yg sgt baek dr ibu-bapa drg tp bila besar wat benda xbetul juga...
dan ada juga anak yg xdapat didikan agama yg baek dr ibu-bapa drg tpi bila da besar, jadi org baek2 juga hasil dari didikan dan tarbiyah dari mana2 tmpt lain+hidayah+kemahuan diri sendiri

apaperpun segalanya terpulang pada diri sendiri, dalam diri setiap Insan tu Allah dan berikan dua kecenderungan,samada utk berbuat jahat ataupun baik..cuma terpulang pada diri sendri utk memilih yg mana suka.. boleh refer surah as-syams aya 8-10

moga Hidayah Allah akan terus mengiringi hari2 kita,wallahu'Alam...
Moga nanti kita mampu mendidik anak2 kita dengan didikan agama dengan sempurna..Sedih melihat persekitan sosial yang merosakkan sekarang..






3)





First of all, entry ni sempoi and berkesan! Rate:5 star. Hee.. ~



Apa nak kata... rutin kehidupan kini, begitulah!
Si mak dan si bapa memang 
teruk sgt la kalau ajar anak2 mcm tu. Dan si anak pun memang bengap juga la kalau t'pengaruh dgn rkn2 lain. Sebenarnya bagi mengelakkan 'benda' mcm ni semua pihak memainkan peranan; pihak ibu bapa, guru, anak2, remaja, dan tidak ketinggalan masyarakat.
Masyarakat t'utamanya:
"Ala...apa lah kunonya mamat tu pakai songkok, rambut macam askar lak tu! Tak tahu trend langsung!" 
(biasalah...zmn skang ni rambut kebanyakannya panjang...hui!)
"Hish! Lagak alim konon. Ke hulu ke hilir pakai baju kurung. Ala, talam dua muka je tu. Orang suma ikut trend, minah ni je ketinggalan zaman. Kuno tahap maksimum betul!" 
Biasala... dah ramai org pakai baju..tapi 'lut sinar' kat mata org...

Masyarakat zmn sekarang kebanyakannya mcm ni.. Semoga kita semua sedar dan tidak selalu bermain dlm 'mimpi'...


hambaMu yang kerdil mencari keredhaanMU...

0 comments: