BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, May 14, 2011



PROGRAM BINA.INSAN.GURU (BIG)


Dengan nama Allah yang Maha Penyayang lagi Maha Pengasih
Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam…segala selawat dan salam buat Rasul junjungan Nabi Muhammad s.a.w, kaum keluarga, para sahabat serta  mujahid/ah penyambung rantai mata perjuangan baginda Rasulullah s.a.w bagi memastikan tertegaknya sistem Khilafah Islamiyah satu hari nanti.

Alhamdulillah…Alhamdulillah…Alhamdulillah
Bersyukur kehadrat Ilahi kerana dengan rahmat dan kasih sayangNya, Program Bina Insan Guru(B.I.G) bagi sesi 69/2011 berlangsung dengan jayanya.

BIG yang berlangsung selama 4 hari 3 malam bertempat di Pulau Poh, Tasik Kenyir membawa seribu satu pengalaman serta pengajaran kepada kami semua bakal-bakal guru. Program ini bertujuan untuk membina jati diri seorang guru dari segi fizikal dan mental. Mana tidaknya, sepanjang program ini, kami mengalami sedikit kekangan dimana ketiadaan air…OPSS, kata ketua jurulatih “ sape yg ckp xde air adalah org yg x betul, ade k patut xde air sedangkan kite wt program kt pulau(means dikelilingi air tasik)”…**wink2**^_^…he2,..

**PK klas**
~my GROUP~


    Kiteorg dapat sumber air daripada tasik yang dipam @ air tasik yang disedut. So, time kiteorg nak masak, terpaksalah angkut air dari bawah(tempat mandi). Agak jauhla coz kena daki bukit. Agak meletihkan…huk2, =_=’…


    Tapi Alhamdulillah, semua orang memainkan peranan masing-masing…pembahagian tugasan berjalan dengan baik, ade yang kena masak, angkut air, basuh peralatan, dan masak nasi…dari sesi makananpn, xde masalah…semua cukup, melainkan time sayur masak lemak,. ingatkn ramai yang xmkn coz hari sebelumnya sayur goreng x abis. So, ana masak ckit jela…last2 x cukup…kecian kt penghuli kami merangkap my roommate, x sempat nk makan...menitisla air penghuli kami, mana xnya, dahla penat…mkanan lak abis…*kalu kena kt org lainpn, msti nangiskn*huk2, nsib baik ade kk kmi tlg masakkn maggi…hihi



   Antara aktiviti-aktiviti yang dijalankan ialah, water confident, kayak, jungle trekking di Pulau Herba, kawad kaki serta persembahan pada malam kebudayaan. Bagi ana, aktiviti yang paling terkesan ialah “water confident”. Aktiviti ini membuka mata ana, betapa pentingnya ilmu yang melibatkan aktiviti air serta bagaimana cara atau tindakan yang sewajarnya diambil oleh seorang guru sekiranya berlaku perkara yang tidak diingini yang melibatkan aktiviti air. Hal ini kerana, nyawa murid adalah tanggungjawab guru seratus peratus.

    Alhamdulillah, banyak ilmu yang ana perolehi setelah mengikuti program ini. Cadangan ana agar program ini dipanjangkan tempoh masanya. Walaupun ana tidak begitu gemar akan aktiviti2 yang mencabar, namun pengalaman yang bakal diperolehi oleh bakal guru amat berguna satu hari nanti.

Dari Abu Hurairah ra, dari Nabi saw, sabdanya: "Sesiapa yang mempelajari sesuatu ilmu dari jenis-jenis ilmu yang tujuannya untuk mencapai keredhaan Allah, sedang ia tidak mempelajarinya melainkan untuk mendapat sesuatu bahagian dari dunia (harta benda atau pengaruh), nescaya ia tidak akan dapat mencium bau syurga, pada hari qiamat kelak." (HR Abu Daud dan Ibn Majah)


Walaubagaimanapun, setiap program ade baik & buruknya…rasenya, x perlulah ana senaraikan pe2 yg x elok…segala kelemahan serta perkara yang tidak sedap mata memandang akan diperbaiki untuk masa akan datang. Ana akui, sebagai hambaNya agak malu denganNya coz kdg2 ana xmampu utk m’halang or m’ubah sesuatu perkara yang tidak sedap mata memandang. Ana hanya mampu membenci sesuatu kemungkaran dengan hati walhal ianya adalah selemah-lemah iman.

عن أبي سعيد الخدري قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : من رأى منكم منكرا فليغيره بيده ، فإن لم يستطع فبلسانه ، فإن لم يستطع فبقلبه ، وذلك أضعف الإيمان .
Yang bermaksud:
Daripada Abu Said Al-Khudri berkata : Telah bersabda Rasulullah Saw
“ Barangsiapa yang melihat (termasuk juga mengetahui dengan yakin ) kemungkaran, maka hendaklah dia mencegah kemungkaran tersebut dengan tangannya ( yakni kekuatan menurut kemampuan), jika tidak mampu, maka dengan lidahnya (yakni ucapan juga penulisan), jika tidak mampu dengan hatinya. Dan dengan hatinya adalah selemah-lemah iman.”

SEDIKIT PERKONGSIAN:
Seseorang yang mencegah kemungkaran dengan membenci di dalam hati, bukannya duduk diam memerhatikan kemungkaran tanpa buat apa-apa.
Ini kefahaman hadith yang salah, kerana kefahaman yang sedemikian akan membuka peluang kepada orang ramai untuk tidak mencegah kemungkaran.
Jadi kesimpulannya, kejujuran seseorang membenci kemungkaran membangkitkan beliau untuk bertindak ataupun menadah tangan dengan berdoa kepada Allah Swt.
Apakah yang didoakan?Apakah permohonannya kepada Allah Swt?Iaitu:
  • Berdoa agar Allah Swt menghapuskan kemungkaran tersebut
  • Berdoa agar Allah Swt memberi kekuatan kepada golongan yang mencegah kemungkaran dengan tangan dan lidah, moga-moga kemungkaran tersebut berjaya dibanteras.
  • Yang paling penting, dia berdoa agar Allah Swt memberinya kekuatan untuk turut sama dengan mereka yang lain untuk mencegah kemungkaran, sama ada dengan lidah, atau pun dengan tangan.Pohonlah kekuatan itu daripadaNYA…


       Alhamdulillah, kedudukan antra peserta2 berjaya diubah pada malam kebudayaan. Pada mulanya, kedudukannya amatlah tidak bersesuaian serta tidak sedap mata memandang. Walaupun mendapat tentangan pada awalnya, Alhamdulillah…syaitan laknatullah tidak berjaya dlm menghasut ank cucu Nabi Adam pada malam tersebut.
Ketahuilah, SYAITAN menghasut manusia untuk melakukan kejahatan. Sebab itu Allah mengingati manusia supaya berwaspada dengan hasutan terbabit. 
“Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi, yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah syaitan; kerana sesungguhnya syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu. Ia hanya menyuruh kamu melakukan kejahatan dan perkara yang keji, dan menyuruh kamu berkata dusta terhadap Allah, apa yang kamu tidak ketahui.” (al-Baqarah:168-169)

     Syukron jazilan jiddan kpd k.ida khususnya dan kpd semua kerana memberikan kerjasama. Ketahuilah kawan2, carilah keredhaan Allah walau dimana sekalipun kita b’ada. Lakukan sedaya upaya kita, semampu mungkin untuk memastikan syariat Islam terjaga, terutama IKHTILAT(pergaulan) antra lelaki dengan perempuan. Suka ana  mengingatkan semua termasuk juga diri ana yang jahil lagi kerdil ini, bahawa dalam setiap perlakuan kita haruslah ada batasnya kerana jika kita bersikap melampau ia mungkin memakan diri suatu hari nanti. Kebejatan sosial kini cukup parah dan kian menghakis jatidiri kita sebagai seorang muslim.






 Batas-batas pergaulan mestilah dijaga, namun diri ini akui, dlm keadaan spt ini…dri ini teruji…subhanallah…ya Allah, ampuni daku…lemahnya imanku, tatkala dibelenggu dgn keadaan spt ini…

…tegurku kerana sayang…sma2 kite mencari keredhaan Ilahi…

@@mf dipinta sekiranya post ana pada kali ini melukakan hati sebahagian pihak@@


Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah Salawatu Alai Wasalam, "Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang orang yang asing". 
(H.R. Muslim)

:::terkesan dengan kata2 ini:::


Tidak memperdulikan keredhaan manusia jika di sebalik itu ada Kemurkaan Allah 'Azza wa Jalla. Sebab setiap orang di antara satu sama lain saling berbeza dalam sikap, rasa, pemikiran, kecenderungan, tujuan dan jalan yang ditempuhi.
Berusaha membuat manusia redha adalah suatu yang tiada penghujungnya, tujuan yang sulit diketahui dan tuntutan yang tidak terkabul. Tetapi membuat Allah Redha adalah kemuncak diterimanya Amalan...
                                                                                                                wallahualam


hambaMu yang kerdil, mencari keredhaanMU…

                                                                                    

0 comments: